Alla inlägg under mars 2011

Av sparrsofia - 5 mars 2011 19:49

Alltid lika trevligt när Märit ringer. Men man vet aldrig vad samtalen kan leda till. Någon gång ibland, dock ytterst sällan, händer det att man får en hund till i huset. Förra gången var det lilla Henke. Den här gången var det en liten Vampyr. Och som alla som känner mig vet, så är jag lite smått vampyrtokig.


  


Bastian är tydligen åxå vampyrtokig. Så tokig att han fick ta semester hos mamma och bästa systeryster i några dagar.


Så nu har vi alltså en liten Pyra hemma. Hon blev lite ledsen när matte och Märit åkte. Låg innanför dörren och pep större delen av kvällen. Hoppades att natten skulle bli lugn iaf. Men lilla damen hade inte riktigt samma tanke. Hon vandrade fram och tillbaka hela natten. Emellanåt smög hon upp i sängen och försökte ta Fannys gosedjur. Var ut med henne vid 3, sen fick det bli buren resten av natten. Halv 7 vaknade Fanny och tyckte att det var färdigsovet. Håller inte med om det!


Tog en sparktur med Pyra. Mötte grannarna som var på morgonpromenad med sina hundar. Stod och pratade en stund. Lilla fröken höll sig lite bakom mig, där hon stod och vuffade och morrade. Lite smått nervös verkade hon.

Efter frukost tog vi en liten shoppingtur. Pullorna behövde mat, och så behövde vi lördagsgodis. Träffade Lina på macken. Pyra muttrade lite på henne, men det gick över fort.

När vi kom hem satte vi selen på Pyra och tog en sparktur. Gick jättebra. Äntligen en hund som vill dra =) Riktigt roligt var det!

Sen kom mamma på besök. Och Pyra förvandlades till en rädd och nervös liten fröken. Hon slutade skälla när mamma matade henne med köttbullar. När dom var slut började hon igen, och höll på tills mamma gått. Sen blev hon en jättemysig, go liten vampyr igen. Inga som helst problem med katterna, eller Fanny. Är snäll och go hela tiden. Har inte alls varit pipig idag. Traskar runt, plockar med saker, och försöker stjäla mat, sen går hon och lägger sig =) Både jag och Fanny är redan lite kär i henne =)


MEN!!! Just det... Men... Det är ju det där med dom osäkra och nervösa sidorna hon visar. Hade det bara varit jag som bott här, hade det inte varit några som helst problem. Är övertygad om att det där kommer att försvinna. Men innan det gör det... Är det rättvist mot Fanny?? Jag måste ju liksom sätta lite tyglar på henne. Hon kan inte gå upp i varv och bli tokglad, vifta med armarna och springa runt i köket när mormor kommer. Inte när det finns en rädd hund där. Jag vill inte riskera att Fanny kommer i kläm om det skulle hända något. Och Fannys kompisar. Jag vill inte att det ska hända något med dom heller. Så ska Fanny inte få ha kompisar här?? Eller ska Pyra bli förvisad till munkorg eller bur?? Och semesterplanerna. Jag har lovat Fanny att vi ska åka till Mumindalen. Och jag ska på P&L. Bastian är inga problem. Men hur ska jag hitta hundvakt till Pyra. Någonting säger mig att det inte kommer att bli lätt.


Så den stora frågan eller kanske frågorna är... Har jag tid och ork att ta itu med det här? Hur lång tid kommer det att ta?? Tänk om det händer Fanny något!! Vilket jag inte tror att det kommer att göra. Men ändå!!

Målar jag Fan på väggen? Är det så att alla mina funderingar är onödiga?


Men hur det än är så står och faller det med Fanny. Hon tycker jättemycket om Pyra. Men vad kommer hon att tycka när hon inte får ha kompisar här på ett tag? Eller när Muminresan blir inställd? Eller om hon blir biten? Eller när hon inte får springa runt med flaxande armar och bli tokglad när mormor kommer?


Tänk om man ändå hade haft ett facit. Tänk om någon hade kunnat tala om för mig hur det kommer att bli. Om Pyra alltid kommer att vara lite nervös, eller om hon kommer att vara som sin bror, eller bästa B om ett par dagar/veckor/månader.


Gahhhh!!! Jag kommer att få många fler gråa hår innan jag grubblat klart på det här.






Ovido - Quiz & Flashcards