Alla inlägg under januari 2011

Av sparrsofia - 31 januari 2011 22:22

...vanlig måndag blev det av den här dagen. Inga avstickare åt något håll alls. Vaknade, duschade, väckte Fanny, klädde på oss, borstade tänderna, matade Bastian. Sparkade iväg till dagis, sparkade hem med Bastian. Matade vännerna på gården, och åkte till jobbet.

Jag trivs egentligen ganska bra med mitt jobb. Men att stå inne och titta ut genom fönstret, och se att det är solsken och bara några få minusgrader är inte det minsta lilla roligt. Då längtar jag mig sjuk efter att få gå ut. Nu är det iaf äntligen ljust en liten futtig stund efter att jag slutat. Det är skönt!


Fick med mig två flickor hem från dagis idag. Melina fick åxå följa. När vi sparkade hemåt hade det börjat skymma. Himlen började bli mörkblå och var full av rosa moln som såg ut som stora sockervaddar. Såna där perfekta moln som man bara vill mysa ner sig i och kanske smaka lite på. Godiskuddar   


När vi kom hem matade vi djuren. Melina är helt tokig i hönsen. Tror att hon utan vidare skulle kunna flytta in hos dom. Karin dök upp med en äggkartong som behövde påfyllning. Sen tog hon med sig Melina och åkte hem. Och jag började med maten.

Sen blev det inte mycket mer. Läste lite Madicken innan Fanny somnade, hamnade i TV:soffan en stund, och sen här framför datorn. Nu ska jag och Bastian gå ut och få en sista dos med frisk luft. Sen blir det sängen.


Av sparrsofia - 31 januari 2011 20:48

Lite lyxigt på en måndag kanske. Men det är sånt som kallas för att sätta lite färg på en grå vardag.

Kanske inte är någon större hit med en halvmogen mango, och en halvmogen avokado. Men man tager vad man haver, och då fick det bli så. Hade tänkt göra någon mumsig marinad till filén åxå, men somnade ifrån det igår, och hade inte tid eller fantasi att göra något idag. Men salt, peppar, och en vända i stekpannan duger bra det med. Slutresultatet blev iaf väldigt gott.

För Fannys skull kokade jag lite ris till åxå.


Avokado- och mangosalsa

4 portioner

1 mango

1 avokado

½ rödlök

1 liten röd chili

1 msk pressad citron

2 tsk rapsolja

1 krm salt

½ kruka färsk koriander


Skala mangon, skär loss fruktköttet och tärna det smått. Dela avokadon, ta ut kärnan och skär fruktköttet i små tärningar.

Skiva rödlöken och chilin.

Blanda allt med lime, rapsolja och salt. Vänd sist ner repade korianderblad.


  


Av sparrsofia - 30 januari 2011 23:45

...annars får du tre hål i nacken!!! Var det inte nåt sånt man vrålade när man var liten?

Grötfrukost i vanlig ordning. Mamma ringde o frågade om vi ville följa med till Grönklitt och åka pulka. Melina var hos henne, så hon tänkte att vi kunde leka allihop. Men den idén nappade vi inte på. Vi hade planerat att ta med oss Bastian och pulkan ut i skogen här hemma.

Men vi lyckades iaf tajma in så att vi kom ut ur våra hus samtidigt. Så Bastian fick dra tjejjorna en sväng på Bobben.


  


Sen ville inte Melina kliva av Bobben nåt mer, så mamma fick ge upp sina Grönklittplaner och följa med oss istället   


  


Sören lät benen vila och tog skotern till backen.


  


  


Tillslut var det iaf dax att bege sig hemmåt igen. Sessan hälsade på mormor en stund, och jag fixade middag. Sen var det dax för Fanny att gå ner till bygdegården och dansa lite. Medans hon gjorde det passade jag, Malin och Bastian på att ta en promenad.


För att kompensera den där promenaden åt vi nyponsoppa med mandelbiskvier och vispgrädde när vi kom hem. Nyttigt? Inte alls! Gott? Väldigt mycket!!   


Sessan somnade fort. Och jag hade planer på att göra lite nytta innan det var dax att krypa ner i sängen. Tänkte bara kolla vad som var på TV först. Och det gick ju precis som det brukar. Vaknade i soffan halv tolv. Sådär lagomt mosig. Så det var bara att rasta Bastian och förflytta sig till sängen.



Av sparrsofia - 30 januari 2011 20:30

Varför göra det svårt för sig, när det finns sånt som är både lättlagat och gott??

Hade inga broccolibuketter hemma, så det fick bli fryst broccoli istället. Och har man inte det så är ju blomkål ett alternativ. Kanske funkar det med vitkål åxå... Hm... Det måste jag prova någon gång.


2 st broccolibuketter

smör till att smörja formen med och att steka i

1 gul lök

4 dl vispgrädde

400 g strimlad kassler

2 dl riven ost

salt och peppar


Sätt ugnen på 225 grader. Skär broccolin i stora bitar. Koka upp vatten och förväll broccolin lätt i saltat vatten 3-4 min. Smörj en ugnsfast form och lägg i broccolin.


Smält smör i stekpannan. Hacka lök och fräs den mjuk. Tillsätt grädden.


Tillsätt kassler, ost och kryddor, och låt såsen puttra på svag värme i ca 5 min.


Häll såsen över broccolin. Grattinera i ugn ca 15 min.


Vi åt pasta till. Men det är nog lika gott med ris eller potatis till.


  

Av sparrsofia - 29 januari 2011 00:00

Är välsignad med en dotter som älskar fisk. Så idag fick det bli lite lax.

Provade något nytt. Och det var inte sista gången jag gjorde det här. Lättlagat och riktigt gott. Bättre än så kan det väl inte bli?!

Hade varken mandelpotatis eller cayennepeppar hemma. Men vanlig potatis och svartpeppar funkar bra det med.


Till 4 personer

 

600 g skinn- och benfri laxfilé

1 tsk salt

2 äggulor

½ krm cayennepeppar

2 dl vispgrädde

1 msk smör

Tillbehör

600 g kokt mandelpotatis

1 msk smör

2 msk finhackad dill

gräna ärtor

pressgurka


1. Skär laxfilén i bitar och lägg i en matberedare. Tillsätt salt och mixa snabbt till en jämn massa. Tillsätt äggulor och cayennepeppar. Häll i grädden, lite i taget medan matberedaren arbetar.

2. Dela ett smörgås- eller bakplåtspapper i fyra lika stora delar. Forma en laxfärsbiff på varje papper, gärna med hjälp av en 10 cm stor utstickare.

3. Hetta upp smör i en stekpanna på strax över medelvärme. Vänd ner biffarna i pannan så att papperet hamnar överst. Dra bort papperet och stek biffarna ca 3 minuter på varje sida.

4. Servera laxwallenbergarna med dillslungad mandelpotatis, lättkokta ärter och pressgurka.


  

Av sparrsofia - 29 januari 2011 00:00

...på sol och blåst i stora lass. Men gahh vad skönt det var ute!!!

Som vanligt gick allt i slow motion på fm, så klockan blev halv tolv innan vi kom ut. Hämtade en lampa jag lagt undan på loppis. Den skriker så mycket 80-tal att det nästan gör ont i mina 70-tals öron. Men Fanny gillar den skarpt.

Åkte till Granngården och köpte hönsmat, och sen en tur in på leksaksaffären. Hade lovat Fanny att hon skulle få köpa skelettet som hon önskat sig i flera månader. Träffade kusin Maria på parkeringen. Och som vanligt konstaterade vi att vi måste träffas ordentligt snart.


Utanför blomaffären stod det en Engelsk pelargon som jag inte kunde motstå. Och värre saker har jag väl slösat mina sista pengar på. Tur att det "bara" är en månad kvar till lön.


   

Men vem vill sitta i en bil, eller spring runt i affärer, när man kan vara ute? Satte på Bastian selen när vi kom hem, och tog en långtur med sparken. Sååå skönt!! Men gu vad jag saknar Cathla!! Missförstå mig inte. Bastian är min bästa kille, men någon draghund är han inte. Om det inte är någonting framför som lockar förstås. Då går det undan. Men min guldgumma hon kan det där hon!! Henne är det riktigt roligt att åka med! Och det tycker Bastian med. Då kan ju han springa lite bakom och behöver inte anstränga sig så värst mycket   

  

   

Prins Bastian

   

Tröttmössan på    

      

Lilla huset på kullen

  

Och så blir det kväller 


Lördagsgodisfrossa och Barbie-film. Och sen lite middag på det. Några sidor till i Madicken, och sen sovdax för liten sessa. Häxan (det är rollen min dotter gett mig i våran saga) fick ta itu med disken, och sen ett totalt misslyckat försök att titta på TV. Elvis gosade ner sig bredvid mig, och jag somnade som vanligt. Alltid lika härligt att vakna lite smått förvirrad i soffan. Hade varit skönt att bara kunna vända på sig och somna om, men vovven måste få lyfta på benet. Finns inget som får en att piggna till som lite friska nattvindar. Och friska var dom!! Blåser halv storm ute. Men nu är det nog dax att sova en liten stund till...



Av sparrsofia - 24 januari 2011 23:13

Mat som sköter sig själv och inte kräver några ansträngningar tycker jag om. Tänk vad mycket annat man kan göra medans maten lagar sig själv. Annars kan man helt enkelt låta bli att göra någonting alls, och göra som jag gjorde idag. Sova en stund =)


Tillagning

4 port
4 st helst ben fria kotletter
2 dl matl. grädde
1 dl creme fraiche
ca 2 msk soja
sambal olelek efter tycke och smak.

 
Lägg dom råa kotletterna i en ugns fast form.
Rör ihop de andra ingredienserna och häll över kotletterna.
Ställ in i ugnen 150 grader i 90 minuter.

Servera med kokt potatis och en sallad.
 



Av sparrsofia - 24 januari 2011 22:39

...Måndag precis hela dagen.

Segt att komma ur sängen, segt att väcka Fanny. När vi väl var klara och ute på gården fick jag vända in flera gånger för att jag glömt nåt. Men vad hjälpte det! När vi kommit till dagis kom jag på att jag glömt Bastians täcke. Är visserligen inte speciellt kallt längre, men vill ändå att han ska ha det. Vill ju inte att prinsen ska frysa i hundgården. En värmelampa i hundkojan hade nog inte varit så dumt. Men om den ska göra någon nytta så måste ju hunden vara där inne åxå. Och det är han ju inte ofta. Tur att man har en lillebror. Han var snäll och svängde förbi hemma när han var ute på sin leveransrunda.


Kände igår när jag skottade snö, att min nacke inte uppskattade övningen sådär värst mycket. Och det fick jag sota för idag. Herr Huvudvärk började smyga sig på tidigt, och skrattade bara åt mig när jag försökte mota bort honom med ett par Ibumetin. Så när illamåendet och yrseln satte in på allvar, och hjärnan var på väg att totalhaverera gav jag upp. Hämtade Fanny på dagis, matade djuren, stoppade in fläskkotletter i ugnen, ställde timern och kraschade i soffan. Tog nog inte speciellt lång tid innan både jag och sessan sov. Vaknade när timern pep, något lite lättare i huvudet. Fixade klart middagen, väckte Fanny, åt, fixade tvätten. Sen läste vi lite till i Madicken innan det var dax att släcka lampan.


Soffläge...   Blogga lite...     Nu sängen!


Sov sött mina kära


  

Ovido - Quiz & Flashcards